-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49499 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

سوره هاي قرآن توسط چه كسي و بر چه معياري نام گذاري شده است ؟
علامه طباطبايي و ديگران در رابطه بانام گذاري سوره هاي قرآني معيارهاي زير را ارايه داده اند : 1- تسميه سوره راگاهي با اسمي كه در آن سوره واقع شده يا با موضوعي كه در آن سوره از آن بحث شده در نظر مي گيرند مثلا نام گذاري سوره نسا به اعتبار بيان احكام زنان درآن ، و سوره مايده به لحاظ سخن رفتن از مايده آسماني در آن و سوره انعام به جهت سخن از چهار پايان و سوره نحل به علت تكيه بر زنبور عسل وسوره نمل به خاطر به ميان آمدن مورچگان در آن است . شاهد بر اين مدعاقرآن هاي قديمي بسياري است كه اول سوره مي نويسند ( ( سوره تذكر فيهاالبقره ؛ سوره اي كه در آن بقره ذكر مي گردد ) ) و ( ( سوره يذكر فيها آل عمران ؛سوره اي كه در آن از آل عمران سخن به ميان مي آيد ) ) . 2- گاهي جمله اي ازاول سوره را معرف و نام آن سوره قرار مي دهند چنانكه گفته مي شود سوره ( ( قل هوالله ) ) ، ( ( اقرا بسم ربك ) ) ، ( ( انا انزلناه ) ) و ( ( لم يكن ) ) و نظاير آنها .3- گاهي باوصفي كه سوره دارد به معرفي آن مي پردازند مثلا سوره حمد به مناسبت اين كه در اول قرآن گذاشته شده ، فاتحه الكتاب و به مناسبت هفت آيه بودنش سبع مثاني ناميده مي شود و يا سوره ( ( قل هوالله ) ) به لحاظ اين كه مشتمل برتوحيد خالص است سوره اخلاص به جهت اين كه خداي تعالي را توصيف مي كند سوره ( ( نسبه الرب ) ) ناميده مي شود .4- گاهي تسميه سوره به لحاظ نوعحروف مقطعه موجود در آن است مانند : سوره ق ، ص ، حمسق و ...حاصل سخن اين كه درباره نام گذاري سوره بايستي گفت اين عمل به صورت طبيعي شكل گرفته و نمي توان گفت به دستور رسول الله ( ص ) مي باشد و براي همين نكته است كه بسياري از سوره ها بيش از يك اسم دارند مانند بقره ، آل عمران ،نحل ، توبه ، غاشيه و ...( ر.ك 1- طباطبايي محمد حسين قرآن در اسلام ص 129 انتشارات دارالكتب الاسلاميه 2- زركشي ، البرهان في علوم القرآن ج 1،ص 339، انتشارات دارالكتب العلميه ) . ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.